پرسش‌ها و پاسخ‌ها درباره منصور هاشمی خراسانی

پایگاه نشر پرسش‌های مردم درباره‌ی علامه منصور هاشمی خراسانی و مکتب بازگشت به اسلام و پاسخ آن‌ها

پرسش‌ها و پاسخ‌ها درباره منصور هاشمی خراسانی

پایگاه نشر پرسش‌های مردم درباره‌ی علامه منصور هاشمی خراسانی و مکتب بازگشت به اسلام و پاسخ آن‌ها

بسم الله الرحمن الرحیم.
ان شاء الله در این پایگاه به انتشار پرسش‌های مردم درباره‌ی حضرت علامه منصور هاشمی خراسانی و کتاب بازگشت به اسلام و پاسخ آن‌ها از دفتر حفظ و نشر آثار ایشان خواهیم پرداخت.

۶ مطلب در مرداد ۱۳۹۴ ثبت شده است

لطفا پرسش شماره 1 ضرورت و امکان بازگشت به اسلام با موضوع «واقعیّت عدم اقامه‌ی اسلام» ثبت شده توسّط «مرتضی سواری» در تاریخ 1 بهمن 1393 و پاسخ دفتر حفظ و نشر آثار علامه منصور هاشمی خراسانی را مطالعه بفرمایید.
متن پرسش:

بنده چند سوال از محضر ایشان داشتم:

اول) اگر دین اسلامی که الان وجود دارد همان اسلامی نیست که در زمان پیامبر است پس چرا خداوند در قرآن‌ می‌فرماید: «انا نحن نزلنا الذکر و انا له لحافظون»؟ آیا خداوند در طول ۱۴۰۰ سال نتوانسته‌اند دین خود را از تحریف در امان بدارند؟؟

دوم) پیامبر (ص) می‌فرمایند: بعد از من امتم به ۷۳ فرقه تبدیل می‌شود که فقط یکی از آنها درست است. پس ایشان چگونه ادعا می‌کنند همه آنها درست نیستند و فقط یکی درست است‌ آن هم اونی‌ که الان ایشان با آن‌ آمدند (و اسمش را اسلام ‌حنیف گذاشته‌اند)؟

 سوم) اگر دین‌ اسلام آن چیزی نبوده که در زمان پیامبر (ص) است پس تکلیف آن همه علامه و بزرگانی که حتی ایشان در زیر دستان آنها درس خواندند چه می‌شود؟؟ یعنی همه آنها بر دین باطل مرده‌اند؟ یعنی حتی اساتید ایشان؟؟

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۱۵ مرداد ۹۴ ، ۱۹:۱۳

لطفا پرسش شماره 1 موانع بازگشت به اسلام با موضوع «رواج حدیث‌گرایی» ثبت شده توسط «جمعی از جوانان دوستدار حضرت مهدی» در تاریخ 13 بهمن 1393 و پاسخ دفتر حفظ و نشر آثار علامه منصور هاشمی خراسانی را مطالعه بفرمایید.

متن پرسش:

ضمن عرض سلام می‌خواستیم نظر ایشان را در مورد این حدیث بدانیم:

امیر المؤمنین علی علیه السلام می‌فرماید: رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم فرمود: «مردی از ماوراء النّهر قیام خواهد کرد که به او «حارث بن حارث» گفته می‌شود، فرمانده سپاه و پیشرو لشکریان او مردی است که به وی «منصور» می‌گویند و حکومت و سلطنت را برای آل محمّد صلی الله علیه و آله و سلّم آماده و مهیّا می‌کند و یا قدرت و سلطه‌ای برای ایشان فراهم می‌سازد هم چنانکه قریش برای رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلّم زمینه‌ی حکومت او را فراهم نمودند. بر هر فرد مسلمان مؤمن واجب است وی را یاری دهد». («عقد الدُرر»، ص130).

[همچنین] می‌خواستیم نظر ایشان را در مورد این حدیث بدانیم:

میان مرّیخ (بهرام) و زحل (کیوان) هر دو سال یک بار مقارنه رخ می‏دهد. امام علی (علیه ‏السّلام)، حرکت نیروهای خراسانی و شعیب بن صالح از سمرقند به سوی عراق را در پیِ مقارنۀ کامل این دو ستاره (1) در سال پیش از قیام امام مهدی (علیه السلام) می‌داند:

. . . آگاه باشید، شما پس از مدّتی، زمانی کوتاه خواهید داشت که در آن، گوشه‏‌ای از گفتارهای من و نیز انواع برهان و درستی آن‌ها برای شما، هنگام طلوع بهرام و کیوان با اقتران دقیق (1) آشکار خواهد شد. در این هنگام، لرزش‌ها و زلزله‌‏ها پیاپی رخ خواهند داد و از ساحل جیحون به سوی بیابان بابل پرچم‌هایی روی می‌‏آورند ... (2).

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۱۳ مرداد ۹۴ ، ۱۹:۳۰

منصور هاشمی خراسانی سید خراسانی

لطفا پرسش شماره 1 متفرقه با موضوع «نویسنده‌ی کتاب» ثبت شده توسط «زهرا موسوی» در تاریخ 24 دی 1393 و پاسخ دفتر حفظ و نشر آثار علامه منصور هاشمی خراسانی را مطالعه بفرمایید.

متن پرسش:

آیا منصور هاشمی خراسانی همان سیّد خراسانی است؟

پاسخ بخش پاسخگویی به پرسش‌های دفتر حفظ و نشر آثار منصور هاشمی خراسانی:

منصور هاشمی خراسانی، منصور هاشمی خراسانی است، نه چیزی کمتر و نه چیزی بیشتر؛ شخصیّتی که در میان مردم وجود دارد، با اندیشه‌، حرکت و آرمانی مشخّص و واقعیّتی بر روی زمین که با تغییر نام‌ها تغییر نمی‌یابد؛ نه با «سیّد خراسانی» چیزی بر او افزوده می‌شود و نه با «انگلیسی» و «دروغگو» چیزی از او کاسته می‌شود. هر کس گوش شنوا دارد بشنود و هر کس کر است خداوند جز بینی او را بر خاک نمالد: منصور هاشمی خراسانی یکی از بندگان خدا و امّت پیامبر او محمّد صلّی الله علیه و آله و سلّم است که از قرآن کریم و سنّت متواتر آن حضرت در روشنایی عقل پیروی می‌کند و ادّعای نبوّت یا امامت یا مهدویّت ندارد و با هیچ دولت یا مذهب یا گروهی مرتبط نیست و تنها با اقداماتی فرهنگی از قبیل نگارش کتاب و گفتگو با مسلمانان، به سوی مهدی دعوت می‌کند و برای ظهور آن حضرت زمینه‌سازی می‌نماید و در ازای این کار نیک و پرمشقّت، از کسی مزدی نمی‌طلبد و تنها از خداوند خواهان مزد است و مال کسی را به باطل نمی‌خورد و جان کسی را به غیر حق در خطر نمی‌اندازد و به موری کوچک یا جانداری بزرگ‌تر از آن ستمی نمی‌ورزد و با این وصف، اگر کسی دعوت او را اجابت کند و از او حمایت نماید، با نظر به راستی سخن و درستی کار او بر پایه‌ی ادلّه‌ی عقلی و شرعی و با انگیزه‌ی زمینه‌سازی برای ظهور مهدی است

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۰۵ مرداد ۹۴ ، ۱۴:۳۱

منصور هاشمی خراسانی زمینه ساز ظهور مهدی

لطفا پرسش شماره 11 شناخت اسلام با موضوع «تبعات ظاهر نبودن مهدی برای مردم» ثبت شده توسط «سیّد محمود طباطبایی» در تاریخ 16 فروردین 1394 و پاسخ دفتر حفظ و نشر آثار علامه منصور هاشمی خراسانی؛ زمینه‌ساز عملی ظهور مهدی علیه السلام را بخوانید.

متن پرسش:

عقیده‌ی جناب منصور هاشمی خراسانی برای این جانب قابل تصدیق است. مطابق با عقیده‌ی ایشان آن طور که بنده از کتاب ارزشمندشان برداشت کردم، اولاً ظنّ به احکام شرع برای مردم کافی نیست و یقین برای آن‌ها لازم است و ثانیاً تنها طریق دست یافتن آن‌ها به یقین، رجوع به خلیفه‌ی خداوند در زمین است و ثالثاً رجوع به خلیفه‌ی خداوند در زمین برای آن‌ها ممکن است و عدم امکان آن ذاتی نیست و در صورت اراده و اقدام آن‌ها تحقّق پیدا می‌کند. اما سؤالی که برای بنده باقی مانده این است که الآن من به عنوان کسی که دعوت جناب منصور را پذیرفته و مصمّم به زمینه‌سازی برای ظهور مهدی است، چگونه می‌توانم تکالیف شرعی خودم مانند نماز و روزه و حجّ و زکات را انجام بدهم؟ با توجه به اینکه تقلید و اجتهاد مصطلح، هر دو من را به ظن می‌رسانند و ظنّ بنا بر فرمایش متین این بزرگوار حجّت نیست و اراده و اقدام من به تنهایی نیز برای دسترسی به مهدی کفایت نمی‌کند تا بتوانم با رجوع به آن حضرت یقین به تکالیف شرعی خودم پیدا بکنم و ممکن است تا زمانی که عدّه‌ای کافی از مردم با من در این زمینه همراه می‌شوند و به جناب منصور می‌پیوندند تا زمینه برای ظهور مهدی فراهم شود مدّت زیادی طول بکشد و من قاعدتاً نمی‌توانم در این مدّت، تکالیف شرعی خودم را ترک کنم. البته جناب منصور به درستی فرموده‌اند که بار گناه این عدم یقین بر گردن خود من است و من هستم که به نوبه‌ی خودم در این عدم دسترسی به مهدی نقش داشته‌ام و تبعاً خودم را از یقین به احکام شرع محروم کرده‌ام، ولی با این حال من که الآن به اصطلاح توبه کرده‌ام و دعوت این بزرگوار را پذیرفته‌ام و در صدد زمینه‌سازی برای ظهور مهدی برآمده‌ام، باز هم نمی‌توانم یقین به احکام شرع پیدا کنم؛ چراکه سایر مردم با من همراهی نمی‌کنند.

۰ نظر موافقین ۲ مخالفین ۰ ۰۳ مرداد ۹۴ ، ۱۹:۲۱

پرسش از کتاب بازگشت به اسلام

لطفا پرسش شماره یک معیار و موانع شناخت؛ با موضوع «موانع شناخت؛ تقلید» ثبت شده توسط «ناشناس» در تاریخ 5 دی 1393 و پاسخ دفتر حفظ و نشر آثار جناب منصور هاشمی خراسانی را مطالعه بفرمایید.

متن پرسش:

لطفا در خصوص تقلید و جایگاه آن در اسلام ارشاد بفرمایید.

پاسخ بخش پاسخگویی به پرسش‌های دفتر حفظ و نشر آثار منصور هاشمی خراسانی:

قاعده‌ی بسیار مهمی که هر مسلمانی باید بداند و به آن توجّه داشته باشد، عدم حجیّت ظن در اسلام است. خداوند متعال در آیات مختلفی از قرآن تأکید فرموده است: «إِنَّ الظَّنَّ لَا یُغْنِی مِنَ الْحَقِّ شَیْئًا» (یونس/36) یعنی «ظن چیزی را از حق کفایت نمی‌کند» و کسانی را به خاطر پیروی از ظن نکوهش کرده و فرموده است: «إِنْ یَتَّبِعُونَ إِلَّا الظَّنَّ وَإِنْ هُمْ إِلَّا یَخْرُصُونَ» (یونس/66) یعنی «جز از ظن پیروی نمی‌کنند و جز تخمین نمی‌زنند»! این به آن معناست که عقیده و عمل مسلمان باید همواره مبتنی بر یقین باشد و عقیده و عملی که مبتنی بر ظن است صحیح و مورد قبول خداوند نیست. 

۱ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۰۲ مرداد ۹۴ ، ۲۳:۲۵
برادران و خواهران گرامی!
لطفا جهت مطالعه‌ی پرسش‌های مردم درباره کتاب شریف «بازگشت به اسلام» اثر علامه «منصور هاشمی خراسانی» و پاسخ آن‌ها، به بخش «پرسش‌ها و پاسخ‌ها»ی پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار جناب منصور هاشمی خراسانی مراجعه بفرمایید.
چنانچه شما خودتان هم پرسشی داشته باشید، می‌توانید مکتوب کرده و در بخش «نوشتن پرسش» به اطلاع این دفتر برسانید تا در اسرع وقت پاسختان را دریافت نمایید.
پرسش‌ها و پاسخ‌ها درباره منصور هاشمی خراسانی
۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۰۲ مرداد ۹۴ ، ۲۰:۰۴