3.عقاید:شناخت خداوند؛ صفات خداوند و افعال او
لطفا پرسش شماره 140 عقاید با موضوع «شناخت خداوند؛ صفات خداوند و افعال او» ثبت شده توسط «رضا راضی» در تاریخ 15 دی 1394 و پاسخ دفتر حفظ و نشر آثار علامه منصور هاشمی خراسانی؛ زمینهساز عملی ظهور مهدی علیه السلام را بخوانید.
متن پرسش:
به کرّات دیده و شنیده شده است که افراد حتی بیدین یا بودایی یا گاوپرست، با مراجعه به معابد و اماکن مقدّس خودشان شفا گرفتهاند. این موضوع را توضیح بفرمایید که چگونه اتفاق میافتد؟پاسخ بخش پاسخگویی به پرسشهای دفتر حفظ و نشر آثار منصور هاشمی خراسانی:
شفای بندگان از جانب
خداوند است و اوست که حاجات آنان را برآورده میسازد، خواه آنان از آن
آگاهی داشته باشند و خواه از آن غافل باشند؛ چنانکه فرموده است: «کُلًّا نُمِدُّ هَٰؤُلَاءِ وَهَٰؤُلَاءِ مِنْ عَطَاءِ رَبِّکَ ۚ وَمَا کَانَ عَطَاءُ رَبِّکَ مَحْظُورًا» (إسراء/ 20)؛ «هر یک از اینان و آنان را از عطاء پروردگارت بهرهمند میسازیم و عطاء پروردگارت محدود نیست»!
روزیِ منکرانش را به سبب انکارشان قطع نمیکند و حاجت دشمنانش را به سبب
دشمنیشان نادیده نمیگیرد؛ چراکه اگر آنان او را نمیشناسند، او آنان را
میشناسد و اگر آنان به او اعتنا ندارند، او به آنان اعتنا دارد و این مظهر
رحمانیّت او و تجلّی اسم أرحم الراحمین است؛ چنانکه یکی از یارانمان ما را
خبر داد، گفت: «کُنْتُ
مَعَ ٱلْمَنْصُورِ فِی مَسْجِدٍ فَسَمِعَ رَجُلاً یَدْعُو ٱللّهَ تَعٰالیٰ
فَیَقُولُ: <یا مَنْ یُؤْتِی مَنْ لا یَسْأَلُهُ وَ مَنْ لا یَعْرِفُهُ
تَحَنُّناً مِنْهُ وَ رَحْمَةً>، فَأَخَذَهُ ٱلْبُکاءُ ثُمَّ قالَ:
کَذٰلِکَ ٱللّهُ رَبُّنا یُؤْتِی مَنْ لا یَسْأَلُهُ وَ مَنْ لا یَعْرِفُهُ
وَ مَنْ یَسْأَلُ غَیْرَهُ یَأْتِی إِلیٰ شَجَرٍ فَیَسْأَلُهُ فَیُؤْتِیهِ
ٱللّهُ تَعٰالیٰ فَیَنْصَرِفُ وَ هُوَ یَقُولُ: آتانِیَ ٱلشَّجَرُ وَ
أَنّیٰ لِلشَّجَرِ أَنْ یُؤْتِیَهُ؟! أُولَٰئِکَ هُمُ الْغَافِلُونَ»؛ «به
همراه جناب منصور در مسجدی بودم، پس شنید که مردی به درگاه خداوند
بلندمرتبه دعا میکند و میگوید: <ای کسی که عطا میکند به کسی که از او
نمیخواهد و کسی که او را نمیشناسد از روی مهربانی و رحمت>، پس آن
جناب را گریه گرفت و سپس فرمود: این گونه است پروردگار ما، عطا میکند به
کسی که از او نمیخواهد و کسی که او را نمیشناسد و کسی که از غیر او
میخواهد، میآید به نزد درختی و از آن میخواهد، پس خداوند بلندمرتبه به
او عطا میکند، پس او باز میگردد در حالی که میگوید: درخت به من عطا کرد و
کجا درخت را میرسد که به او عطا کند؟! آنان همان غافلانند»!