2.احکام:احکام وضو، غسل و تیمّم
لطفا پرسش شماره 228 احکام با موضوع «احکام وضو، غسل و تیمّم» ثبت شده توسط «رضا راضی» در تاریخ 13 شهریور 1395 و پاسخ دفتر حفظ و نشر آثار علامه منصور هاشمی خراسانی؛ زمینهساز عملی ظهور مهدی علیه السلام را بخوانید.
متن پرسش:
پاسخ بخش پاسخگویی به پرسشهای دفتر حفظ و نشر آثار منصور هاشمی خراسانی:
مسّ قرآن بدون طهارت شرعی جایز نیست؛ به دلیل ظاهر سخن خداوند که فرموده است: «لَا یَمَسُّهُ إِلَّا الْمُطَهَّرُونَ» (واقعه/ 79)؛ «جز پاکیزگان آن را مسّ نمیکنند» و به دلیل عموم سخن خداوند که فرموده است: «وَمَنْ یُعَظِّمْ شَعَائِرَ اللَّهِ فَإِنَّهَا مِنْ تَقْوَى الْقُلُوبِ» (حج/ 32)؛ «و هر کس شعائر خداوند را بزرگ دارد، آن از تقوای دلهاست»؛ همچنانکه احتیاط واجب در ترک مسّ «اسْمُ اللَّهِ» بدون طهارت شرعی است؛ چراکه آن قداست خاصّی در دین دارد؛ چنانکه یکی از یارانمان ما را خبر داد، گفت: «ما
وَجَدْتُ ٱللّهَ فِی صَدْرِ عَبْدٍ أَعْظَمَ مِنْهُ فِی صَدْرِ
ٱلْمَنْصُورِ فَسَمِعْتُهُ یَقُولُ: لَیَنْبَغِی لِمَنْ یَذْکُرُ ٱسْمَ
ٱللّهِ عَلیٰ غَیْرِ وُضوءٍ أَنْ یُضْرَبَ عُنُقُهُ وَ لٰکِنَّ ٱللّهَ قَدْ
عَفیٰ عَنْهُ»؛ «خداوند را در سینهی
بندهای عظیمتر از او در سینهی منصور نیافتم، پس شنیدم که میفرماید:
هرآینه برای کسی که نام خداوند را بدون وضو میبرد شایسته است که گردنش زده
شود، ولی خداوند او را عفو فرموده است»! آری، مسّ نام پیامبر و اهل بیت او بدون
طهارت شرعی -بنا بر اصل اباحه- جایز است، هر چند ترک آن از باب بزرگداشت
شعائر خداوند، نیکوست.