5.مقدّمات: یقین و ظن؛ حجّیّت روایات متواتر و عدم حجّیّت روایات واحد
لطفا پرسش شماره 166 مقدّمات با موضوع «یقین و ظن؛ حجّیّت روایات متواتر و عدم حجّیّت روایات واحد» ثبت شده توسط «رضا راضی» در تاریخ 17 اسفند 1394 و پاسخ دفتر حفظ و نشر آثار علامه منصور هاشمی خراسانی؛ زمینهساز عملی ظهور مهدی علیه السلام را بخوانید.
متن پرسش:
پاسخ بخش پاسخگویی به پرسشهای دفتر حفظ و نشر آثار منصور هاشمی خراسانی:
محمّد باقر مجلسی
در کتاب «بحار الأنوار» (ج45، ص115) باز هم خبری واحد و بسیار ضعیف از
منبعی نامعلوم آورده که مدّعی است زینب دختر علی در کوفه، هنگامی که سر
مبارک برادرش حسین را بر فراز نیزه دیده، سر خود را به جلوی محمل کوبیده،
به نحوی که خون از آن سرازیر شده است. مؤلّف این کتاب که هر رطب و یابسی را
در آن گرد آورده و با این کار خود مسبّب رواج بسیاری از خرافات در میان
اهل تشیّع شده، مدّعی است که این خبر را «در برخی کتابهای معتبر» دیده که
«به صورت مرسل» یعنی بدون سند از فردی به نام «مسلم گچکار» که معلوم نیست
چه کسی بوده و به ادّعای خودش در قصر ابن زیاد گچکاری میکرده، آورده است!
روشن است که چنین اخباری هیچ بهرهای از اعتبار ندارند و کسانی که بر
پایهی آنها دینداری میکنند، به انحرافات بسیاری دچار میشوند؛
انحرافاتی که امروز نمونههای آنها را در میان اهل تشیّع به وضوح مشاهده
میکنیم و حضرت علامه منصور هاشمی خراسانی حفظه الله تعالی در کتاب شریف
«بازگشت به اسلام»، به برخی از آنها اشاره فرموده و به همین دلیل، مورد
خشم بسیاری از آنان قرار گرفته است. امیدواریم که مسلمانان جهان هر چه زودتر
دعوت این عالم مصلح به سوی عقلانیّت اسلامی را اجابت کنند و از حدیثگرایی
افراطی که چیزی جز اتّباع ظنون و اوهام نیست دست بردارند و به سوی یقینیّات
اسلام که مبتنی بر کتاب خداوند و سنّت متواتر پیامبر اوست بازگردند و
شرایط را برای اصلاح جهان از طریق قدرت یافتن خلیفهی او در زمین فراهم
سازند؛ چراکه این مصلحت آنان و رمز کامیابی آنان است و ضرورتی است که
بالاتر از آن ضرورتی نیست.