5. احکام: احکام جهاد، دفاع و هجرت
لطفا پرسش شماره 115 احکام با موضوع « احکام جهاد، دفاع و هجرت» ثبت شده توسط «علی راضی» در تاریخ 30 آبان 1394 و پاسخ دفتر حفظ و نشر آثار علامه منصور هاشمی خراسانی؛ زمینهساز عملی ظهور مهدی علیه السلام را بخوانید.
متن پرسش:
سؤالات دیگری تقدیم میگردد:
1- آیا کشتن عناصر داعش بدون اذن شرعی جایز است؟
2- آیا انجام عملیات استشهادی جهت مقابله با عملیات انتحاری داعش جایز است؟
3- نظر علامه خراسانی در مورد حملات اخیر داعش به کشورهای غیر مسلمان نظیر فرانسه چیست؟
پاسخ بخش پاسخگویی به پرسشهای دفتر حفظ و نشر آثار منصور هاشمی خراسانی:
پاسخ پرسشهای شما به ترتیب زیر است: 1 . کشتن هیچ کس بدون اذن شرعی جایز نیست و
مراد از اذن شرعی، اذن خلیفهی خداوند در زمین است. آری، در صورتی که
ظالمی -خواه از داعش باشد و خواه از غیر داعش- به مِلک مسلمانی درآید تا
جان یا ناموس او را بگیرد، برای او جایز است که وی را به هر نحو ممکن دفع
کند و اگر خودش به تنهایی متمکّن از دفع وی نباشد، برای سایر مسلمانان جایز
است که او را در این کار یاری کنند، ولی در صورتی که ظالمی بر ظالمی دیگر
خروج کند تا حکومت او را براندازد و حکومت خود را جایگزین آن سازد، برای
مسلمانان جایز نیست که یکی را بر دیگری یاری کنند، مگر آنکه حاکم ظالم،
مسلمان و خروج کنندهی بر او غیر مسلمان باشد؛ چنانکه یکی از یارانمان ما
را خبر داد، گفت: «سَمِعْتُ
ٱلْمَنْصُورَ یَقُولُ: إِذا رَأَیْتُمْ جَبّارَیْنِ یَقْتَتِلانِ بِرَمْلٍ
فَذَرُوهُما یَحْثُو أَحَدُهُما عَلَی ٱلْآخَرَ حَتّیٰ یَهْلِکَ
ٱلْأَعْجَز! قُلْتُ: أَرَأَیْتَ إِنْ کانَ أَحَدُهُما مِنَ ٱلشِّیعَةِ وَ
ٱلْآخَرُ مِنَ ٱلسُّنَّة؟ قالَ: ذَرُوهُما! قُلْتُ: أَرَأَیْتَ إِنْ کانَ
أَحَدُهُما مُسْلِماً وَ ٱلْآخَرُ یَهُودِیّاً؟ قالَ: إِذا کانَ ذٰلِکَ
فَأَعِینُوا ٱلْمُسْلِمَ لِکَیْلا یَغْلِبَ عَلَیْکُمْ ٱلْیَهُودِیُّ
فَیَسُبَّ نَبِیَّکُمْ وَ یُحْرِقَ کِتابَکُمْ وَ یَهْدِمَ مَساجِدَکُمْ»؛ «شنیدم
جناب منصور میفرماید: هرگاه دو جبّار را دیدید که بر روی شنها با هم
میستیزند رهاشان کنید که بر روی هم خاک بپاشند تا آن گاه که ناتوانتر
نابود شود! (یعنی دخالت نکنید؛) گفتم: نظرتان چیست اگر یکی از آن دو شیعه و
دیگری سنّی باشد؟ فرمود: رهاشان کنید، گفتم: نظرتان چیست اگر یکی از آن دو
مسلمان و دیگری یهودی باشد؟ فرمود: اگر این گونه بود مسلمان را یاری کنید
تا یهودی بر شما چیره نشود که به پیامبرتان اهانت کند و کتابتان را آتش زند
و مساجدتان را ویران نماید»! 2 . کشتن خود به همراه کشتن دشمن، عملی جاهلی و غیر اسلامی است؛ چنانکه یکی از یارانمان ما را خبر داد، گفت: «سَأَلْتُهُ
عَنِ ٱلْمُسْلِمِ یَحْمِلُ فِی جَیْبِهِ ناسِفَةً فَیَرْمِی حَتّیٰ إِذا
نَفِدَتْ سِهامُهُ وَ قَرَبَ مِنْهُ ٱلْکافِرُ فَجَّرَها فَقَتَلَهُ وَ
قَتَلَ نَفْسَهُ، قالَ: هٰذا مِنْ عَمَلِ ٱلْجاهِلِیَّةِ کانَ إِذا أُحِیطَ
بِأَحَدِهِمْ فِی ٱلْحَرْبِ یُنادِی: ٱقْتُلُونِی وَ فُلاناً فَیَقْتُلُهُ
وَ یَقْتُلُ نَفْسَهُ! فَمَکَثَ هُنَیْئَةً ثُمَّ قالَ: ما أَلْفٌ مِنَ
ٱلْکُفّارِ بِرَجُلٍ مِنَ ٱلْمُسْلِمینَ فَلا تَفْعَلُوا»؛ «از
آن حضرت دربارهی مسلمانی پرسیدم که در گریبان خود بمبی حمل میکند، پس
تیر میاندازد تا آن گاه که تیرهایش به پایان میرسد و کافر به او نزدیک
میشود، پس بمب را منفجر میکند و او را میکشد و خود را نیز (با او)
میکشد، فرمود: این از اعمال جاهلیّت است، هنگامی که به یکی از آنان در جنگ
احاطه میشد آواز میداد: من را با فلانی بکشید، پس او و خود را با هم
میکشت! در این هنگام کمی درنگ کرد و سپس فرمود: هزار تن از کافران به یک
تن از مسلمانان نمیارزد، پس این کار را نکنید»! 3 . ابتداء به جهاد جز با اذن خلیفهی خداوند در زمین جایز نیست.