3.احکام:احکام روزه و اعتکاف
لطفا پرسش شماره 100 احکام با موضوع «احکام روزه و اعتکاف» ثبت شده توسط «علی راضی» در تاریخ 16 آبان 1394 و پاسخ دفتر حفظ و نشر آثار علامه منصور هاشمی خراسانی؛ زمینهساز عملی ظهور مهدی علیه السلام را بخوانید.
متن پرسش:
برای یقین حاصل کردن جهت رؤیت هلال اول ماه بین علما اختلاف وجود دارد. شیعه به رؤیت هلال ماه با چشم غیر مسلّح اعتقاد دارد، ولی در بین اهل سنّت رؤیت با چشم مسلح نیز قبول است. نظر ایشان در این مورد چیست؟پاسخ بخش پاسخگویی به پرسشهای دفتر حفظ و نشر آثار منصور هاشمی خراسانی:
بنا بر روایات متواتر، ماه نو با رؤیت آن ثابت میشود، خواه با چشم مسلّح باشد و خواه با چشم غیر مسلّح؛ چراکه هر دو رؤیت محسوب میشوند و رؤیت در روایات متواتر، مطلق است.
تعلیق شماره: | 1 |
|
تاریخ تعلیق: | 1394/8/22 |
هر چند لفظ رؤیت هلال ماه در روایات متواتر مطلق است، ولی قدر متیقّن در مقام تخاطب، رؤیت با چشم غیر مسلّح است و لذا شاید نتوان به اطلاق این لفظ اخذ نمود. نظر شما در این باره چیست؟
پاسخ به تعلیق: | 1 | تاریخ پاسخ به تعلیق: | 1394/8/22 |
در اطلاق رؤیت برای شناخت ماه نو، قدر متیقّن در مقام تخاطب وجود ندارد، بل قدر متیقّن خارجی وجود دارد که مانع از تمسّک به اطلاق نمیشود. به علاوه، ظاهر است که رؤیت با چشم غیر مسلّح برای شناخت ماه نو، موضوعیّت ندارد، بلکه طریقیّت دارد؛ چراکه مقصود شارع محض رؤیت است، با هر طریقی که حاصل شود.