1.عقاید: شناخت آخرت؛ مسألهی رجعت، حلول و تناسخ
لطفا پرسش شماره 77 عقاید با موضوع «شناخت آخرت؛ مسألهی رجعت، حلول و تناسخ» ثبت شده توسط «علی راضی» در تاریخ 29 مهر 1394 و پاسخ دفتر حفظ و نشر آثار علامه منصور هاشمی خراسانی؛ زمینهساز عملی ظهور مهدی علیه السلام را بخوانید.
متن پرسش:
پاسخ بخش پاسخگویی به پرسشهای دفتر حفظ و نشر آثار منصور هاشمی خراسانی:
رجعت برخی مردگان به دنیا پیش از روز قیامت، ممکن است؛ چراکه خداوند در کتاب خود از وقوع آن خبر داده و فرموده است: «أَلَمْ تَرَ إِلَى الَّذِینَ خَرَجُوا مِنْ دِیَارِهِمْ وَهُمْ أُلُوفٌ حَذَرَ الْمَوْتِ فَقَالَ لَهُمُ اللَّهُ مُوتُوا ثُمَّ أَحْیَاهُمْ ۚ إِنَّ اللَّهَ لَذُو فَضْلٍ عَلَى النَّاسِ وَلَٰکِنَّ أَکْثَرَ النَّاسِ لَا یَشْکُرُونَ» (بقره/ 243)؛ «آیا ندیدی کسانی را که از بیم مرگ از دیار خود بیرون شدند در حالی که هزاران نفر بودند، پس خداوند به آنان فرمود بمیرید، سپس زندهیشان کرد؟ هرآینه خداوند دارای فضلی بر مردم است، ولی بیشتر مردم سپاس نمیگزارند»؛ همچنانکه از رجعت گروهی از بنی اسرائیل پس از کشته شدن با صاعقه (بقره/ 56) و رجعت عزیر علیه السلام پس از مرگی صد ساله (بقره/ 259) و رجعت مردگانی با اعجاز عیسی علیه السلام به اذن خداوند (مائده/ 110) و امکان رجعت قریههایی هلاک شده پس از رهایی یأجوج و مأجوج (أنبیاء/ 95 و 96) خبر داده است. با این وصف، اعتقاد به امکان رجعت برخی مردگان به دنیا پیش از روز قیامت، واجب است، ولی اعتقاد به وقوع قطعی آن در آینده، واجب نیست؛ چراکه وقوع قطعی آن در آینده، از قرآن و سنّت متواتر دانسته نمیشود و عقل نیز ضرورت آن را درک نمیکند، اگرچه امکان آن را میپذیرد و خداوند بر هر کاری تواناست.