13.عقاید:شناخت خلیفهی خداوند در زمین؛ احوال منصور و زمینهسازی او برای ظهور مهدی
لطفا پرسش شماره 35 عقاید:شناخت خلیفهی خداوند در زمین با موضوع «احوال منصور و زمینهسازی او برای ظهور مهدی» ثبت شده توسط «محمد» در تاریخ 18 اسفند 1393 و پاسخ دفتر حفظ و نشر آثار علامه منصور هاشمی خراسانی؛ زمینهساز عملی ظهور مهدی علیه السلام را بخوانید.
متن پرسش:
پاسخ بخش پاسخگویی به پرسشهای دفتر حفظ و نشر آثار منصور هاشمی خراسانی:
برادر گرامی! لطفاً به نکات زیر توجّه فرمایید: اولاً از ما و شما خواسته نشده است که به
پیشگویی حوادث آینده بپردازیم؛ بل از ما و شما خواسته شده است که وظیفهی
خود در حال حاضر را انجام بدهیم و آن این است که حق را در روشنایی عقل و بر
پایهی کتاب خداوند و سنّت یقینی پیامبرش بشناسیم و یاری کنیم، قطع نظر از
اینکه به نتیجهی دلخواهمان در دنیا میرسد یا نمیرسد؛ چراکه ما و شما
مالک کار خود هستیم و مالک نتیجهی آن نیستیم و نتیجهی آن در دست خداوند
است. با این وصف، کسانی که به جای شناخت حق و یاری آن، به پیشگویی حوادث
آینده مشغولاند، در خطایی آشکارند. از آنان کسانی هستند که بر اساس
حدسیّات و ذهنیّات خود، تصویری از آینده ترسیم کردهاند و آن را چونان
معیاری برای شناخت گرفتهاند؛ تا جایی که اگر تحرّکی در منطقه، با تصویر
مورد نظر آنان از آینده سازگار باشد، بدون بررسی آن را تأیید میکنند و اگر
تحرّکی در منطقه، با تصویر مورد نظر آنان از آینده سازگار نباشد، بدون
بررسی آن را رد میکنند! واضح است که این انحرافی آشکار است؛ چراکه مسلّماً
حدسیّات و ذهنیّات آنان، ظنّی بیش نیست و ظن در اسلام اعتباری ندارد؛
چنانکه خداوند فرموده است: «وَمَا لَهُمْ بِهِ مِنْ عِلْمٍ ۖ إِنْ یَتَّبِعُونَ إِلَّا الظَّنَّ ۖ وَإِنَّ الظَّنَّ لَا یُغْنِی مِنَ الْحَقِّ شَیْئًا» (نجم/ 28)؛ «و آنان را به آن علمی نیست، آنان جز از ظن پیروی نمیکنند، در حالی که ظن چیزی را از حق کفایت نمیکند» و فرموده است: «إِنْ یَتَّبِعُونَ إِلَّا الظَّنَّ وَإِنْ هُمْ إِلَّا یَخْرُصُونَ» (أنعام/ 116)؛ «آنان جز از ظن پیروی نمیکنند و جز تخمین نمیزنند»! ثانیاً روشن است که حوادث آینده، لزوماً
به گونهای که شما توقّع دارید، واقع نخواهد شد؛ چراکه خداوند مقدّرات خود
را دارد و از مقدّرات مردم تبعیّت نمیکند؛ چنانکه فرموده است: «إِنَّ اللَّهَ بَالِغُ أَمْرِهِ ۚ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِکُلِّ شَیْءٍ قَدْرًا» (طلاق/ 3)؛ «خداوند کار خودش را انجام میدهد؛ خداوند برای هر چیزی اندازهای قرار داده است»؛ همچنانکه به خاطر عجلهی آنان عجله نمیکند و کاری که هنوز زمانش نرسیده است را انجام نمیدهد؛ چنانکه فرموده است: «أَتَىٰ أَمْرُ اللَّهِ فَلَا تَسْتَعْجِلُوهُ ۚ» (نحل/ 1)؛ «کار خداوند میآید، پس در آن عجله نکنید» و فرموده است: «خُلِقَ الْإِنْسَانُ مِنْ عَجَلٍ ۚ سَأُرِیکُمْ آیَاتِی فَلَا تَسْتَعْجِلُونِ» (انبیاء/ 37)؛ «انسان از عجله آفریده شد! نشانههایم را نشانتان خواهم داد؛ پس عجله نکنید»!
با این وصف، کسانی که برای حوادث آینده، وقت تعیین میکنند، دروغ میبندند
و کسانی که برای تحقّق آنها عجله دارند، به فتنه میافتند؛ چنانکه بارها
بر زبان منصور هاشمی خراسانی جاری شده است: «کَذَبَ الوَقَّاتُون و هَلَکَ المُستَعجِلُون و نَجَی المُسَلِّمُون و إلَینا یَصیرُون»؛ «تعیین کنندگان وقت دروغ میگویند و عجله کنندگان هلاک میشوند و تسلیم شوندگان نجات مییابند و به سوی ما باز میگردند»!
آری، اگر تعیین کنندگان وقت و کسانی که عجله دارند، به صبر بازگردند و به
جای متشابهات از محکمات پیروی کنند و به جای کنجکاوی دربارهی آینده،
وظیفهی فعلی خود را انجام دهند، خداوند در فرج آنان تعجیل میکند و برخی
چیزهایی که بر آنان پوشیده است را آشکار میگرداند؛ چراکه او بسیار بخشنده و
مهربان است. ثالثاً نقشهی راه منصور هاشمی خراسانی جز
این نیست که در هر زمانی به وظیفهی خود در آن عمل کند و وظیفهی او در هر
زمان، تابعی از توانایی اوست که با حمایت مردم از او نضج میگیرد؛ چراکه
خداوند هیچ کس را بیشتر از تواناییاش موظّف نمیکند و توانایی پیشوایان،
از حمایت پیروانشان مایه میگیرد. با این وصف، اگر امثال جنابعالی همان
جا بایستید و تنها نظارهگر باشید که منصور هاشمی خراسانی چه میکند، او
کاری جز این که اکنون میکند انجام نمیدهد و آن همانا شناساندن اسلام خالص
و کامل به مردم و تعلیم و تزکیهی آنان بر پایهی کتاب خداوند و سنّت
یقینی پیامبر او در روشنایی عقل است که کاری فرهنگی شمرده میشود؛ ولی اگر
امثال جنابعالی قبول زحمت بفرمایید و به حمایت از این عالم مصلح و مجاهد
بپردازید، او کارهای بسیاری میتواند انجام دهد تا زمینه برای ظهور مهدی
آماده شود و این تفسیر نام او «منصور» است؛ چراکه «منصور» به معنای «یاری
شونده»، با یاری او معنا مییابد و بدون «ناصر»، «منصوری» نیز ظهور
نمیکند؛ چنانکه خداوند فرموده است: «وَلَقَدْ سَبَقَتْ کَلِمَتُنَا لِعِبَادِنَا الْمُرْسَلِینَ إِنَّهُمْ لَهُمُ الْمَنْصُورُونَ» (صافّات/ 171 و 172)؛ «و وعدهی ما برای بندگان فرستادهیمان پیشی گرفته است که آنان همانا یاری شونده خواهند بود»! رابعاً ممکن است حوادث شام و عراق، سرآغاز
حوادثی باشد که از پیش وعده داده شده است؛ زیرا هیچ بلایی نیست که مستدام
باشد، مگر بلای دوزخ که کاستی نمیپذیرد؛ چنانکه خداوند دربارهی آن فرموده
است: «خَالِدِینَ فِیهَا ۖ لَا یُخَفَّفُ عَنْهُمُ الْعَذَابُ وَلَا هُمْ یُنْظَرُونَ» (بقره/ 162)؛ «جاودان در آن میمانند؛ نه عذاب از آنها تخفیف داده میشود و نه مهلت مییابند»
و با این وصف، فراز و فرود فتنههای دنیا طبیعی است. پس هنگامی که در
فرازند ناامید نشوید و هنگامی که در فرودند ایمن نگردید؛ تا آنگاه که
خداوند فرجتان را برساند و زمین را از عدالت پر کند پس از آنکه از ظلم پر
شده باشد و عاقبت برای پرهیزکاران است.