1. احکام:احکام زکات، خمس، صدقه، هبه، قرض، وقف و عاریه
لطفا پرسش شماره 44 احکام با موضوع «احکام زکات، خمس، صدقه، هبه، قرض، وقف و عاریه» ثبت شده توسط «بهنام» در تاریخ 13 خرداد 1394 و پاسخ دفتر حفظ و نشر آثار علامه منصور هاشمی خراسانی؛ زمینهساز عملی ظهور مهدی علیه السلام را بخوانید.
متن پرسش:
2 . اثبات کنید که سه ششم خمسی که به یتیمان و مسکینان و در راه ماندگان میرسد حتماً همگی اینان باید از خاندان هاشمی باشند.
3 . آیا پرداخت خمس و زکات همسو با سایر احکام جزایی قرآن که اقامهی آنها مشروط به خلافت خلیفهی خدا در زمین است میباشد؟
پاسخ بخش پاسخگویی به پرسشهای دفتر حفظ و نشر آثار منصور هاشمی خراسانی:
پاسخ پرسشهای جنابعالی به قرار زیر است:
1 . حرام بودن زکات بر بنی هاشم مبتنی بر سنّت متواتر و مورد اجماع مسلمانان از همهی مذاهب است؛ چنانکه کسانی چون شریف مرتضی (الإنتصار، ص222)، جعفر بن حسن معروف به محقّق حلّی (المعتبر، ج2، ص583)، حسن بن یوسف بن مطهّر معروف به علّامهی حلّی (تحریر الأحکام، ج1، ص411؛ منتهی المطلب، ج8، ص371؛ نهایة الأحکام، ج2، ص397)، زین الدین بن علی معروف به شهید ثانی (مسالک الأفهام، ج5، ص410) و دیگران از امامیّه و احمد مرتضی (شرح الأزهار، ج1، ص521) و برخی دیگر از زیدیّه و نووی (المجموع، ج6، ص227)، ابن قدامه (المغنی، ج2، ص519)، ابن حجر (فتح الباری، ج3، ص280)، بهوتی (کشّاف القناع، ج2، ص335)، شوکانی (نیل الأوطار، ج4، ص241) و دیگران از اهل سنّت، به اجماع مسلمانان بر آن تصریح کردهاند و با این وصف، ربطی به زهد و قناعت این خاندان ندارد؛ چراکه خداوند و پیامبرش آن را بر آنان حرام کردهاند نه خودشان با میل خودشان؛ با توجّه به اینکه خداوند و پیامبرش کراهت داشتهاند از اینکه آنان فضولات اموال مردم را بخورند و این میتواند یکی از فروع آیهی تطهیر باشد که فرموده است: «إِنَّمَا یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَیُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیرًا» (أحزاب/ 33)؛ «جز این نیست که خداوند میخواهد هر آلایشی را از شما اهل بیت دور کند و شما را کاملاً پاکیزه گرداند». آری، استفادهی آنان از زکات در صورت نیازمندی و عدم کفایت خمس و همچنین زکات برخی از آنان برای برخی دیگر، جایز است و این میتواند به معنای عمومیّت آیهی زکات و عدم تخصیص آن نسبت به آنان باشد؛ چراکه آنان نیز فی الجمله مجاز به گرفتن زکات هستند و تنها چند و چون آن توسّط سنّت متواتر محدود شده؛ همچنانکه چند و چون نماز و روزه و حج توسّط سنّت متواتر محدود شده است.
2 . حق آن است که مراد از یتیمان و مسکینان و در راه ماندگان در آیهی خمس، چنانکه حضرت منصور هاشمی خراسانی فرموده است، یتیمان و مسکینان و در راه ماندگان هاشمی هستند؛ چراکه اولاً عطف به نزدیکان پیامبر شدهاند و این ظاهر در وجود اشتراک میان آنها در نزدیک بودن به پیامبر است؛ ثانیاً خداوند برای یتیمان و مسکینان و در راه ماندگان غیر هاشمی زکات را قرار داده است و با این وصف، وجهی ندارد که خمس را هم برای آنها قرار دهد، در حالی که برای یتیمان و مسکینان و در راه ماندگان هاشمی زکات را حرام کرده است و با این وصف، جا دارد که خمس را برای آنها به عنوان جایگزین آن قرار بدهد؛ ثالثاً اختصاص سه ششم خمس به یتیمان و مسکینان و در راه ماندگان هاشمی، قول اهل بیت پیامبر است و قول آنان بنا بر حدیث متواتر ثقلین حجّت است.
3 . پرداخت خمس و زکات از مجازاتهای اسلام محسوب نمیشود، بلکه مانند نماز و روزه و حج از فرائض اسلام است و از آنجا که مبتنی بر قرآن کریم و سنت متواتر است عمل به آن، عمل به ظن محسوب نمیشود و واجب است. آری، پرداخت سه ششم خمس که متعلّق به خلیفهی خداوند از بنی هاشم است در زمان غیبت او عملی نیست و با این وصف، عدم پرداخت آن برای کسانی که در رابطه با غیبت او قاصرند، مانند یاران جناب منصور بخشوده است؛ چنانکه روایات فراوانی دالّ بر بخشودگی آن برای امثال آنان رسیده است (نگاه کن به: الکافی، ج1، ص408 و 546؛ من لا یحضره الفقیه، ج2، ص43؛ الإستبصار، ج2، ص57 تا 59؛ تهذیب الأحکام، ج4، ص136)، ولی برای کسانی که در رابطه با غیبت او مقصّرند مانند سایر مردم، گناه محسوب میشود. البته یاران جناب منصور، سهم امام از خمس را به جناب منصور میپردازند تا در راه زمینهسازی برای ظهور مهدی مصرف کند؛ با توجه به اینکه اگر در این زمان به مهدی میپرداختند نیز مسلماً در راه زمینهسازی برای ظهور خود مصرف میکرد و این طریقی است که خداوند به فضل خود برای آنان گشوده است تا از آن به سوی او تقرّب پیدا کنند؛ چراکه او هر کس را بخواهد به سوی خود هدایت میکند.
تعلیق شماره: | 1 |
|
تاریخ تعلیق: | 1394/3/15 |
خمس و کمکهای مردمی مؤمنان که به جناب منصور و نهضت بازگشت به اسلام تحویل داده میشود در چه مواردی مصرف میشود؟ در کتاب «بازگشت به اسلام» برای زمینهسازی ظهور مهدی (ع) همان گونه که بر روی تجمّع نفر و سلاح تأکید شده، بر روی مال هم تأکید شده است. میشود بیشتر در این باره توضیح دهید؟ شاید بتوانیم با جمعآوری کمکهای مردمی در کنار تبلیغ کار مفیدی انجام داده باشیم. التماس دعا
پاسخ به تعلیق: | 1 | تاریخ پاسخ به تعلیق: | 1394/3/16 |
وجوهات شرعی و کمکهای مردمی مؤمنان که برای جناب منصور ارسال میشود، توسّط نوّاب آن جناب در کشورهای مختلف دریافت و زیر نظر ایشان صرف تأمین هزینههای تبلیغ اسلام ناب محمّدی در جهان و تهیّهی امکانات لازم برای حمایت از مهدی علیه السلام و نیز کمک به مهاجران در راه خداوند که شهرها و کشورهای خود را برای یاری آن جناب ترک میکنند میشود. از این رو، بسیاری از اهل ورع، دادن وجوهات شرعی خود به غیر آن جناب را جایز نمیدانند، بلکه مانند ریختن آن به دریا میدانند و از این رو، خمس و زکات خود را تنها به آن جناب میپردازند؛ چراکه معتقدند این بهترین شیوه برای پرداخت وجوهات شرعی در این زمان است، بلکه در حکم پرداخت آن به مهدی علیه السلام است؛ با توجّه به اینکه مستقیماً صرف مصالح آن حضرت و تجهیز یاران و دفع دشمنانش میشود و زمینهی حکومتش را فراهم میسازد.
خداوند شما را به سبب نیّت خوبتان پاداش نیکو دهد و به جهاد در راهش با مال و جان موفّق گرداند.