3.عقاید:شناخت خلیفهی خداوند در زمین؛ نشانههای ظهور مهدی و فتنههای آخر الزّمان
لطفا پرسش شماره 26 عقاید:شناخت خلیفهی خداوند در زمین با موضوع «نشانههای ظهور مهدی و فتنههای آخر الزّمان» ثبت شده توسط «علی علوی» در تاریخ 20 بهمن 1393 و پاسخ دفتر حفظ و نشر آثار علامه منصور هاشمی خراسانی؛ زمینهساز عملی ظهور مهدی علیه السلام را بخوانید.
متن پرسش:
منظور از مسیح دجال یا ضد مسیح که در احادیث شیعه و سنّی آمده کیست؟ در سایت شما هم به آن اشاره شده است. آیا درست است که برای شناخت حضرت مهدی باید دجال را هم بشناسیم؟ دجال شخص است یا جریان؟ آیا هم اکنون زنده است؟ حضرت مهدی چگونه دجال را میکشد؟ حضرت علی میفرمایند که رسول خدا فرمودند که دجال همان صائد بن صید است. آیا صائد بن صید مصداق دجال است؟
پاسخ بخش پاسخگویی به پرسشهای دفتر حفظ و نشر آثار منصور هاشمی خراسانی:
حضرت منصور هاشمی خراسانی در باب «ممانعت دشمنان اسلام» از «بازگشت به اسلام» (ص164)، پرده از وجود شبکهی شیطانی مخفی و گستردهای در جهان برداشته است که تحت اشراف و مدیریت شخص شیطان و با اتّحاد غیر رسمی بزرگترین قدرتمندان مفسد و ثروتمندان ملحد از یک سو و کاهنان یهودی و جادوگران شیطانپرست از سوی دیگر، مشغول زمینهسازی برای تحقّق حاکمیّت بیپردهی شیطان بر جهان است. این حاکمیّت بیپرده، هنگامی تحقّق مییابد که «خلیفهی شیطان» در جهان به حاکمیّت دست یابد تا به نمایندگی از جانب او، احکام او را بر جهان جاری سازد. این «خلیفهی شیطان» انسانی است که به او «دجّال» گفته میشود، هر چند در اصل از «ذرّیّهی شیطان» است؛ چنانکه خداوند فرموده است: «أَفَتَتَّخِذُونَهُ وَذُرِّیَّتَهُ أَوْلِیَاءَ مِنْ دُونِی وَهُمْ لَکُمْ عَدُوٌّ ۚ بِئْسَ لِلظَّالِمِینَ بَدَلًا» (کهف/ 50)؛ «آیا پس شیطان و ذریّهی او را حاکمانی جز من میگیرید در حالی که آنها دشمن شما هستند؟! بد جایگزینی برای ظالمانند»!
در برابر این شبکهی شیطانی مخفی و گسترده که با مرکزیّتی در غرب، مشغول زمینهسازی برای تحقّق حاکمیّت «دجّال» بر جهان به عنوان «خلیفهی شیطان» است، شبکهی الهی مخفی و گستردهای در حال شکلگیری است که با مرکزیّتی در شرق، مشغول زمینهسازی برای تحقّق حاکمیّت «مهدی» بر جهان به عنوان «خلیفهی خداوند» است. این دو شبکه، به زودی وارد رقابتی تنگاتنگ و نفسگیر مانند رقابت دو اسب مسابقه برای رسیدن به منطقهای مهم در جهان خواهند شد؛ زیرا هر کس زودتر به آن منطقهی مهم در جهان دست پیدا کند، پیروز این رقابت خواهد بود و خوشا به حال کسانی که با شبکهی الهی همراه میشوند هر چند در این رقابت شکست بخورد و بدا به حال کسانی که با شبکهی شیطانی همراه میشوند هر چند در این رقابت به پیروزی برسد!
آری، از منصور شنیده شده که فرموده است: «إنَّ الدَّجّالَ لَقَبٌ کَفِرعَون یَتَوارَثُهُ رجالٌ مِن آلِ إبلیس»؛ «هرآینه دجّال لقبی مانند فرعون است که مردانی از آل ابلیس آن را از هم ارث میبرند»! این به آن معناست که در علم این عالم، «دجّال» نام ظاهری «خلیفهی شیطان» نیست، بل عنوانی عام مانند «فرعون» است که در هر زمان، بر عالیترین مقام شبکهی شیطانی اطلاق میشود و با این وصف، هیچ زمانی خالی از «دجّال» نیست؛ همچنانکه خالی از «مهدی» نیست؛ چراکه «دجّال» خلیفهای از جانب شیطان در مقابل خلیفهای از جانب خداوند است و هر خلیفهای از جانب خداوند، «مهدی» شمرده میشود؛ با توجّه به اینکه «مهدی» نام ظاهری «خلیفهی خداوند» نیست، بل عنوانی عام مانند «امام» است که در هر زمان، بر عالیترین مقام شبکهی الهی اطلاق میشود؛ چنانکه خداوند دربارهی ابراهیم علیه السّلام فرموده است: «وَوَهَبْنَا لَهُ إِسْحَاقَ وَیَعْقُوبَ ۚ کُلًّا هَدَیْنَا ۚ وَنُوحًا هَدَیْنَا مِنْ قَبْلُ ۖ» (أنعام/ 84)؛ «و به او اسحاق و یعقوب را بخشیدیم؛ همهی آنان را هدایت کردیم و نوح را از پیش هدایت کردیم» و این یعنی همهی آنان «مهدی» بودند.
با این وصف، ممکن است ابن صائد یا صیّاد در زمان خود «دجّال» بوده باشد؛ همچنانکه پیامبر خداوند در زمان خود «مهدی» بود، ولی بدون شک دجّال زمان ما ابن صائد یا صیّاد نیست؛ همچنانکه مهدیّ زمان ما پیامبر خداوند شمرده نمیشود؛ بل دجّال زمان ما، امام شبکهی جهانی شیطانی است که گروهی در غرب برای ظهور او زمینهسازی میکنند؛ چنانکه خداوند فرموده است: «وَجَعَلْنَاهُمْ أَئِمَّةً یَدْعُونَ إِلَى النَّارِ ۖ» (قصص/ 41)؛ «و آنان را امامانی قرار دادیم که به سوی آتش دعوت میکنند» و مهدیّ زمان ما، امام شبکهی جهانی الهی است که گروهی در شرق برای ظهور او زمینهسازی میکنند؛ چنانکه خداوند فرموده است: «وَجَعَلْنَاهُمْ أَئِمَّةً یَهْدُونَ بِأَمْرِنَا» (أنبیاء/ 73)؛ «و آنان را امامانی قرار دادیم که به امر ما هدایت میکنند» و نزاع آن دو با یکدیگر ادامه خواهد یافت، یکی از جانب شرق و دیگری از جانب غرب، تا هنگامی که «مسیح خداوند» به جهان بازگردد و مانند حَکَمی در میان آن دو قضاوت فرماید؛ چراکه او نیکو حَکَمی است و به حق قضاوت خواهد کرد و بازگشت همگان به سوی خداوند است.